THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, October 16, 2009

Lulus atau Gagal??

Tak mahu! Tak mahu!! Tak mahu!!!!
Peperiksaan akhir tahun hampir tiba, tapi aku belum sedia!!! Ulangkaji pun tak pernah buat... Buku pun tak pernah sentuh!!! Macam manalah aku mampu pergi peperiksaan?? Aku tak mungkin tak gagal!!! *menangis tak henti-henti*

"Haley, peperiksaan akhir tahun mula minggu depan, dah buat ulangkaji?" kata rakan karibku, Andy.
"Apa?!! Peperiksaan akhir tahun??? Minggu depan??!!!!!" Aku terjerit.
"Ya, awak langsung tak tahukah?"
Aku berfikir dengan kuat, peperiksaan akhir tahun, peperiksaan akhir tahun... Tiba-tiba sebuah ingatan segar mengetuk otakku:
"Peperiksaan akhir tahun akan bermula pada Oktober 17. Ingat ulangkaji! Cik Haley Finney! Ada dengar apa cikgu kata? Kalau gagal lagi, Cik Finney, awak boleh cium kelas ini selamat tinggal! Jaga-jaga, ya. Jika berani awak gagal lagi, awak akan kena kelas tahanan selama tiga bulan dan menyertai kelas tambahan pada cuti! Cik Finney! Dengar tak?"
"AAAH!!!" Aku terjerit.
"Apa masalah?" kata Andy.
"Encik... Encik... Encik Kolecks akan bunuh saya sebelum tamat sekolah!!!!"
"Apa?"
"Jika gagal dalam peperiksaan, hidupku akan berada dalam kegelapan... Aku akan masuk kelas tambahan ketika cuti... Kelas tambahan itu hanya untuk pelajar yang cacat... Tak bolehlah..." Aku bernangis...

*`*`*`*`*`*`*

Buku rujukan dibuka dan diletak di atas meja aku. Banyak perkataanlah... Mana boleh aku baca sebanyak ini... Aku mesti! Aku mesti buat ulangkaji! Kata Andy aku mampu mendapat markah yang memuaskan asalkan aku buat ulangkaji! Baiklah! Aku mesti buat ulangkaji, betapa susahnya!

*`*`*`*`*`*`*

Hari peperiksaan pertama...
Peperiksaan hair ini. Aku memasuki kelas dengan perlahan-lahan. Aku duduk di tempat dudukanku. Hatiku berdebar-debar. Encik Kolecks masuk ke dalam kelas dengan kertas soalan.

Akankah aku mampu lulus??

2 comments:

  1. Hello Jacklyn,
    Peperiksaan dah tamat, pasti anda semua rasa lega dan sedang menunggu keputusan peperiksaan. Cikgu cuma hendak memberitahu anda sedikit tentang bahasa : tajuk yang anda tulis iaitu "lain-lain blog" kurang tepat seperti "lain-lain hal" adalah tidak tepat sepatutnya "hal-hal lain". itu saja, Harap menulis lagi dan galakkan rakan-rakan lain terus menulis. Cikgu sibuk dengan laporan kajian yang cikgu buat bersama-sama anda semua tetapi cikgu sentiasa memantau penulisan anda semua cuma tidak sempat lagi memberikan komen. Kalau ada ruang dan peluang, pasti cikgu akan memberikan komen dan pandangan cikgu untuk rujukan anda semua. terima kasih

    ReplyDelete